Hoe ga ik om met mijn cliënten die op vakantie zijn geweest?
Komende periode zullen er veel cliënten terugkeren van hun vakantie. cliënten zijn ook buiten Nederland op vakantie geweest. Bij een aantal van deze landen wordt vakantiereizen afgeraden, hierbij is het reisadvies dan ‘oranje of rood’. De kleurcodes geven aan hoe veilig een land of gebied is, of in het land of het gebied een veiligheidsdreiging is. Op Nederland wereldwijd staat het advies per kleurcode toegelicht. Op deze site staat ook het actuele reisadvies per bestemming. De reisadviezen zijn niet bindend. Code rood en oranje staan gelijk aan een negatief reisadvies.
Kun je een cliënt behandelen die op vakantie is geweest?
Wanneer een cliënt terug is gekeerd uit een gebied met een ‘oranje’ of ‘rood’ reisadvies, valt deze tot twee weken na thuiskomst onder de categorie ‘rood’ in het triage stappenplan. Tot twee weken na thuiskomst kan reguliere paramedische zorg op afstand/digitaal plaatsvinden, er kan geen consult plaatsvinden in de paramedische praktijk of thuissituatie en alleen bij irreversibele schade kan een spoedconsult aan huis plaatsvinden met persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM).
Wanneer een cliënt terugkomt uit een gebied met een ‘geel’ reisadvies, valt deze onder de categorie ‘groen’ in het triage stappenplan. De behandeling kan ‘normaal’ plaatsvinden volgens het triage stappenplan.
Mocht het reisadvies tijdens het verblijf in het buitenland veranderd zijn van ‘geel’ naar ‘oranje’, dan dien je uit te gaan van code oranje en valt de cliënt tot 2 weken na thuiskomst onder categorie ‘rood’ in het triage stappenplan, ook als de cliëntgeen symptomen van COVID-19 heeft. Als de cliënt na de 2 weken thuisquarantaine geen symptomen van COVID-19 heeft ontwikkeld kan de behandeling gestart of hervat volgens het triage stappenplan.
Bovenstaand bericht is een aanvulling op de het triage stappenplan voor verantwoord opschalen van de paramedische zorg in de 1e lijn (1 juli).
Recente reacties