Zeventig procent van de zorgverleners en zorggebruikers vinden aandacht voor Samen Beslissen belangrijk, maar brengen het nog te weinig in de praktijk. Die conclusie trekt onderzoeksbureau Kantar Public uit hun onderzoek naar het effect van de campagne Samen Beslissen.

Door samen te beslissen kom je sneller tot zorg die bij iemand past. Het leidt ook – wijst ander onderzoek uit – naar kwalitatief betere behandelingen. Met dat idee is in september vorig jaar een campagne over Samen Beslissen gestart. Het doel was zorgverleners en zorggebruikers bewuster te maken van Samen Beslissen en hun gedrag positief te beïnvloeden.

Bij zorggebruikers is een voorzichtige, positieve ontwikkeling richting meer Samen Beslissen te zien. Zorgverleners beslissen echter nog net zoveel samen als voor de campagne. Er moet dus aandacht voor blijven. Daarnaast is het faciliteren en stimuleren van Samen Beslissen in de praktijk een belangrijke vervolgstap. Dat gebeurt onder andere door de ontwikkeling van keuzehulpen en door workshops en trainingen voor zorgverleners.

De positie van de ergotherapeut

De campagne Samen Beslissen richt zich op zorggebruiker en zorgverleners, waaronder ook ergotherapeuten. Lucelle van de Ven-Stevens, Manager Beleid en Kwaliteit bij Ergotherapie Nederland, reageert op de uitkomsten van dit onderzoek: ‘Als ergotherapeut is het je doel om te zorgen dat mensen hun dagelijkse activiteiten (opnieuw) kunnen uitvoeren. En dat ze kunnen (blijven) deelnemen aan activiteiten in hun omgeving. Ons werk start daardoor met de vraag: wat is voor jou belangrijk in het dagelijks leven? Samen Beslissen loopt als een rode draad door ons werk, je werkt echt samen met je cliënt om te zorgen dat je zijn of haar persoonlijke doelen helpt bereiken. Toch zijn er ook punten waar wij meer mee kunnen doen,  bijvoorbeeld: eerst goed luisteren naar de zorggebruiker en doorvragen, voordat we de interventie te beginnen. Dat zorggebruikers zich bewuster worden van hun rol en mogelijkheden in de behandeling, en dat de campagne daaraan bijdraagt, dat is natuurlijk heel positief.’

Meer informatie

Vanuit het Paramedisch Platform Nederland, waar EN onderdeel van is, zijn wij partner van deze campagne. Hier lees je het volledige persbericht. Bekijk hier het complete onderzoek van Kantar Public.