1. Jaarverantwoording doen vóór 1 juni 2025

Uiterlijk 1 juni 2025 moetenergotherapiepraktijken die verzekerde zorg leveren een jaarverantwoording indienen. Daarmee geeft een zorgaanbieder inzicht in de besteding van gemeenschapsgeld en in zijn financiële bedrijfsvoering. De jaarverantwoording gaat over het boekjaar 2024.

De openbare jaarverantwoording bestaat uit 3 onderdelen:

  1. financiële verantwoording van het afgelopen boekjaar
  2. aanvullende informatie
  3. online vragenlijst

De jaarverantwoording geldt niet:

  • als je in loondienst werkt
  • als solistische praktijkhouder of zzp’er én niet vanuit een rechtspersoon zoals een bv werkt

2. Micro-regime stelt lagere eisen aan jaarverantwoording

Er zijn vanaf 1 januari 2025 in omvang 4 categorieën van zorgaanbieders: micro, klein, middelgroot en groot. Micro-zorgaanbieders*, waar de meeste ergotherapiepraktijken onder vallen, hoeven minder informatie aan te leveren en er wordt minder informatie openbaar gemaakt.

De omvang van een zorgaanbieder is dus bepalend voor:

  • de informatie die moet worden opgenomen in de jaarrekening,
  • voor de vraag of er al dan niet een bestuursverslag opgesteld moet worden,
  • of er een accountantscontrole nodig is (beide eisen gelden alleen voor middelgrote en grote zorgaanbieders)
  • en of er nog afzonderlijke jaarlijkse verslagen opgesteld moeten worden.

In het algemeen geldt hoe groter de zorgaanbieder, hoe meer er verantwoord moet worden.

Ben je verantwoordingsplichtig? Dan krijg je van het CIBG in januari een brief. Daarin staat dat de jaarverantwoording eraan komt, wat de deadline is, hoe je eventueel uitstel kunt aanvragen, wat je voor jouw specifieke rechtsvorm moet aanleveren en waar je meer informatie kunt vinden. Het CIBG actualiseert vanaf 1 januari de informatie op de website Jaarverantwoordingzorg.nl.

 

Wanneer ben je een micro-zorgaanbieder?

Een zorgaanbieder wordt beschouwd als micro-zorgaanbieder als deze op twee opeenvolgende boekjaren heeft voldaan aan minimaal 2 van de 3 criteria:

  1. Balanstotaal van maximaal € 450.000.
  2. Minder dan € 900.000 aan netto-omzet.
  3. Maximaal 10 fte werknemers gemiddeld over het boekjaar (zzp’ers worden niet meegeteld).

Micro-zorgaanbieders kunnen volstaan met een beperkte gedeeltelijk openbare vragenlijst in plaats van een uitgebreide openbare vragenlijst. Zo hoeven micro-zorgaanbieders een beperkte jaarrekening te overleggen en worden er beperkt vragen gesteld over de identiteit, het aantal zorgverleners en het aantal patiënten. Door voor micro-zorgaanbieders andere jaarverantwoordingsverplichtingen te stellen, worden de administratieve lasten voor hen beperkt. Daarnaast hoeft de jaarverantwoording van deze micro-zorgaanbieders niet openbaar gemaakt te worden. Daarmee wordt voorkomen dat deze tot individuele personen kan worden herleid.

 

3. Verhogen grens intern toezicht van 25 naar 50 zorgverleners

Waarschijnlijk vanaf 1 juli 2025 zal de grens voor het verplicht instellen van een interne raad van toezicht verhoogd worden van 25 naar 50 zorgverleners. Als je aan de grenswaarde (nu dus 25 en straks 50 zorgverleners) voldoet, is het instellen van een toezichthouder een vereiste om in aanmerking te komen voor de verplichte vergunning als zorgaanbieder.

4. Al een vergunning nodig vanaf 1 medewerker

De grens van 10 zorgverleners in het kader van de toelatingsvergunning komt per 1 januari 2025 te vervallen. Dit betekent dat alle nieuwe zorgaanbieders (of zorgaanbieders waarvan de rechtsvorm wijzigt) vanaf 1 januari 2025 een vergunning moeten aanvragen. Vanaf dan gaat de vergunningplicht gelden voor alle zorgaanbieders die verzekerde zorg verlenen (Zorgverzekeringswet of Wet Langdurige Zorg).

Bestaande zorgaanbieders die eerder niet vergunningplichtig waren en dat met deze wijziging wel worden, krijgen automatisch en kosteloos een vergunning van het CIBG. Alleen solisten/zzp’ers (behalve als ze werken vanuit een rechtspersoon zoals een bv) zijn uitgezonderd van de verplichting om over een vergunning te beschikken. De vergunning kan worden ingetrokken als een praktijk niet (langer) aan de voorwaarden voor de vergunningplicht voldoet. Het is daarom wel belangrijk om te kijken of u voldoet aan de eisen voor een vergunning.  Vanaf 1 januari kunt u m.b.v. een stroomschema op de website toetredingzorgaanbieders.nl  checken of u hieronder gaat vallen en wat dit dan betekent. Inloggen gebeurt met eHerkenning, dus dat kunt u waar nodig alvast aanvragen.

5. Meldplicht: direct een boete als je te laat bent

Er geldt een meldplicht voor alle nieuwe zorgaanbieders die verzekerde zorg verlenen. Deze geldt ook voor zzp’ers of als bij het overnemen van een praktijk de rechtsvorm wijzigt en het KvK-nummer verandert. Deze meldplicht is dus relevant voor wie als pas afgestudeerde ergotherapeut aan de slag gaat en daarbij niet in loondienst gaat.

De meldplicht is bedoeld om de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) betere mogelijkheden te geven om toezicht te houden. Daarnaast wil de overheid nieuwe aanbieders bewust maken van de (kwaliteits)eisen die aan ze worden gesteld en aan hun verantwoordelijkheid goede zorg te leveren.

Als je onder de meldplicht valt, moet je je uiterlijk 3 maanden voordat je start met zorg verlenen melden. Dat melden kan door een online vragenlijst in te vullen via Toetredingszorgaanbieders.nl. Let op, bij overtreding van de meldplicht voorafgaand aan het (laten) verlenen van zorg wordt vanaf er 1 januari 2025 niet meer eerst een schriftelijke waarschuwing gegeven, maar volgt direct een boete.