De beroepsverenigingen van ergotherapeuten, logopedisten en diëtisten werken op dit moment samen aan de ontwikkeling van een paramedische richtlijn voor mensen met dementie in alle settings. De richtlijn richt zich met name op de diagnostiek, behandeling en ondersteuning bij voedingsproblemen, voedingsgedrag en voedingsvaardigheden. In het voortraject is gebleken dat voeding en alles wat daarmee samenhangt een knelpunt is in de dagelijkse praktijk van alle drie de beroepsgroepen.

Zie ook onze website 

Eén van de onderwerpen waarover in de richtlijn aanbevelingen gedaan zullen worden is welke methoden en instrumenten1 het beste gebruikt kunnen worden om voedingsgedrag2, – vaardigheden2 en -problematiek3 in kaart te brengen bij personen met dementie in de verschillende settings. We willen graag de kennis en ervaring met methoden en instrumenten uit de dagelijkse praktijk verzamelen zodat we dit mee kunnen nemen in de richtlijn. Daarom het verzoek aan logopedisten, diëtisten en ergotherapeuten die (wel eens) werken met mensen met dementie om deze vragenlijst in te vullen. Hiermee help je om de richtlijn zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de praktijk. Invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 15 minuten. De deadline om te reageren is 17 oktober.  Deelname wordt zeer gewaardeerd!

Ga naar de vragenlijst. 

Definities

  1. Methoden en instrumenten: alle manieren en werkwijzen die gebruikt kunnen worden om informatie te verzamelen over voedingsgedrag, voedingsvaardigheden en voedingsproblematiek ten behoeve van de diagnostiek/probleeminventarisatie zoals vragenlijsten, observatiemethoden, metingen, etc.
  2. Voedingsgedrag en -vaardigheden: het totaal van wat, wanneer, waar, met wie, waarom en hoe een persoon met dementie eet en drinkt. Daarnaast gaat het over het bedenken, kopen en bereiden van voedsel tot en met het opruimen na consumptie en alles wat daarbij hoort. Het reikt verder dan enkel voedingskundige en gezondheidskundige aspecten. Voedingsgedrag en –vaardigheden worden beïnvloed door o.a. biologische determinanten, fysieke omgeving, economische omgeving, sociaal-culturele omgeving, psychologische determinanten, motorische en fysieke mogelijkheden, cognitieve en communicatieve vaardigheden en persoonlijke voorkeuren.
  3. Voedingsproblematiek: met voeding samenhangende of door voeding beïnvloedbare stoornissen, beperkingen of participatieproblemen bij mensen met dementie.