Cliënten goed informeren, dat willen we toch allemaal? Daarom hebben we samen met de Patiëntenfederatie Nederland de checklist ‘Etalage-informatie voor de patiënt op jouw website’ ontwikkeld.

Een goede informatievoorziening voor je cliënt start al vóór de eerste behandeling. Welke informatie cliënten zoeken en wat je dus op je website kunt of moet zetten, vind je in deze handige checklist:

Hoe gebruik je de checklist?

  • Leg de checklist naast je website en ontdek eenvoudig welke informatie je al op je website hebt staan en welke je nog kan aanvullen.
  • Wil je meer weten over hoe je bepaalde informatie aanbiedt? Lees dan de toelichting op de verschillende items.
  • Heb je alle onderdelen op jouw website staan? Dan help je cliënten met het maken van een keuze en is jouw praktijk ook meteen een interessante en aantrekkelijke optie.

Achtergrondinformatie

De onderdelen op de checklist zijn zorgvuldig geselecteerd vanuit onderzoek en gesprekken met patiënten en zorgverleners. De checklist laat zien:

  • Aan welke informatie patiënten en cliënten behoefte hebben en waarom het aan te raden is om deze op jouw website te tonen;
  • Welke informatie je op grond van de Regeling transparantie zorgaanbieders moet weergeven (wettelijke verplichting);
  • De definitie en concretisering van de informatie-items;
  • Waar deze informatie al beschikbaar is of uitgevraagd wordt (indien mogelijk);
  • Hoe je de informatie eenduidig en vergelijkbaar weergeeft op jouw website.

Wij hopen dat deze praktische checklist je helpt om de informatie op jouw website goed af te stemmen op de behoeften van cliënten. Heb je vragen of opmerkingen, neem dan contact met ons op via beleid@ergotherapie.nl.

Waarom deze checklist?

Patiënten en cliënten gebruiken verschillende soorten informatie om voor een zorgverlener te kiezen. Denk aan de bereikbaarheid van de locatie, een eventuele wachtlijst of ervaringen van anderen. Daarom vinden de volgende partijen het belangrijk dat deze informatie goed vindbaar is:

  • Patiëntenfederatie Nederland
  • Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF)
  • Stichting Keurmerk Fysiotherapie
  • Alle partijen van Paramedisch Platform Nederland (PPN); EN, NVD, NVH, NVLF en VvOCM
  • Zorgverzekeraars Nederland (ZN)
  • Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).

Gezamenlijk stimuleren wij praktijken om hun voorlichting voor patiënten en cliënten verder te verbeteren.

Bestuurlijke afspraken Paramedische Zorg

Een van de onderdelen van de Bestuurlijke Afspraken Paramedische Zorg (die bovengenoemde partijen met elkaar hebben gemaakt) is dat zorgverleners relevante informatie voor patiënten beschikbaar stellen. Daarnaast is het vanuit de ‘Wet Transparantie Zorgaanbieders’ voor zorgverleners verplicht om patiënten te informeren over wat er nodig is om een weloverwogen keuze kunnen maken. Als zorgverlener ben je vrij om te bepalen hoe je dit doet.