Ergotherapie maakte de sprong naar groep 3 voor Tim een makkie
Onzekerheid en faalangst zorgden ervoor dat Tim (nu 7) niet goed meekwam in de kleuterklas. Met ergotherapeut Bas werkte hij aan zijn angsten en motorische vaardigheden. Zo werd de overstap naar groep 3 voor hem uiteindelijk een zachte landing.
‘En, zijn er nog dingen die je met Bas wil bespreken?’ Dik anderhalf jaar lang stelde moeder Nadia van Delft deze vraag wekelijks aan haar zoontje Tim. Elke dinsdag werkte Tim met ergotherapeut Bas van den Hoven aan kleutervaardigheden zoals knippen, plakken en kleuren. Daarnaast spraken ze over van alles en nog wat: van zwemles en logeerpartijtjes tot corona. Stuk voor stuk onderwerpen die Tim buikpijn bezorgden.
‘Tim is een lieve en bedachtzame jongen, die veel last heeft van onzekerheid. Daardoor liep hij vast in de kleuterklas. Tim sloot zich letterlijk af van alles en iedereen. De juf vertelde dat hij onder zijn tafeltje zat en helemaal niks zei’, aldus Nadia. Via een psycholoog kwam Tim bij ergotherapeut Bas van den Hoven van Ergokids terecht. Bas zag een timide kereltje dat ontzettend bang was om fouten te maken. ‘Een potlood vasthouden en iets op papier zetten was te veel voor hem’.
Stap voor stap angsten overwinnen
Bij de eerste bezoeken aan Bas bleef Tim veilig op moeders schoot. Bas: ‘Toen ben ik aansluiting gaan zoeken bij Tims interesses. Hij bleek dol te zijn op dinosaurussen.’ Nadia herinnert zich: ‘Daar gingen ze dus mee spelen. Ze verzonnen hele verhalen, over dino’s die op de vlucht moesten voor de vijand.’ Bas stimuleerde Tim de dinosaurussen met de pincetgreep vast te pakken. Een handige oefening op weg naar de pengreep. Nadia: ‘Door het schoolse eraf te halen, blokkeerde Tim niet meer.’
Zo creëerde Bas een vertrouwensband met Tim en konden ze, stapje voor stapje, echt aan de slag. Scheerschuim bleek de eerste stap in het overwinnen van Tims angst voor tekenen op papier. ‘Tim mocht tekeningen maken in het scheerschuim dat we op tafel spoten’, vertelt Bas. ‘Doordat hij het kon uitvegen, voelde het minder definitief dan tekenen op papier en daardoor ook minder eng.’ Na het scheerschuim volgde het whiteboard, waarna de stap naar papier zo was gemaakt.
Stappenplannen geven grip
Tim liep vaak met gedachten rond die hem belemmerden in zijn doen en laten, vertelt Nadia. ‘Hij is een echte denker en maakt van dingen eigen werkelijkheden, ook als hij ze niet helemaal begrijpt.’ Iedere week had hij wel een onderwerp dat hij met Bas wilde bespreken. Bas: ‘Samen dokterden we dan uit wat er nou echt aan de hand was en maakten we een stappenplan om het probleem aan te pakken.’ Die aanpak zorgde ervoor dat Tim weer grip kreeg op de situatie.
Zo had Tim moeite met onder water zwemmen. ‘Hij was ervan overtuigd dat hij door zijn neus kon ademen onder water. Want als je niet ademt, ga je immers dood’, legt Nadia uit. ‘Dus dat hebben we letterlijk uitgeprobeerd’, vertelt Bas lachend. ‘Tim mocht zijn gezicht onderdompelen in een bak met water.’ Nadat Tim proefondervindelijk vaststelde dat ademen onder water niet ging, stuurde Bas hem zelf richting oplossingen. ‘Zo hebben we een stappenplan gemaakt, van het nemen van een grote ademteug, tot in het water duiken en het onderwater zwemmen zelf.’
Op deze manier leerde Tim beter om te gaan met zijn gedachten en onzekerheden. Nadia zag hem veranderen: ‘We merkten dat hij zichzelf beter begreep en kon uiten. En hij leerde van Bas dat hij nieuwe dingen die hij eng vindt, gewoon moet proberen. Dat het niet erg is als iets niet meteen lukt’.
Transformatie
De gevreesde overstap naar groep 3 bleek voor Tim juist goed uit te pakken. Nadia: ‘Elke dag is hetzelfde en dat is heel fijn voor hem. Het geeft hem een gevoel van veiligheid’. Op haar wekelijkse vraag of Tim nog wat te bespreken had met Bas, kreeg ze steeds vaker het antwoord ‘Nee, niks.’ Na een paar maanden in groep drie gaf Tim zelf aan klaar te zijn voor een leven zonder Bas.
Nadia kijkt nog steeds met verbazing naar de transformatie die haar zoon heeft gemaakt. ‘We zijn Bas erg dankbaar. Tim is niet meer het kind dat onder de tafel zit, maar een lekker ontspannen joch. Van geen streep op papier komt hij nu thuis met hele tekeningen. Dat is onwijs gaaf om te zien.’
juni 2021
Meer verhalen over ergotherapie
Zelfstandig thuis blijven wonen
> Zelfstandig thuis wonen dankzij een ergotherapeut
Chronische (spier) ziekte
> ‘Een ergotherapeut geeft je de mooie momenten in het leven terug’
Dementie
> Positieve invloed van ergotherapie op dementie: zo kreeg Ellen weer controle over haar leven
Niet aangeboren hersenletsel
> ‘Dankzij mijn ergotherapeut durf ik vaker om hulp te vragen’
Corona (infectieziektes)
> Loïs (27) werkt aan haar herstel van corona. Dit betekent een ergotherapeut voor haar
> Jacob(57) ‘Na corona leerde mijn ergotherapeut me mijn energie beter te verdelen
Mantelzorg
> ‘Dankzij mijn ergotherapeut heb ik meer begrip voor de situatie van mijn vrouw’
Chronische vermoeidheid
> ‘De ergotherapie gaat een stapje verder: hoe kun je de inzichten in de praktijk brengen?’
Kinderergotherapie
> Dankzij haar ergotherapeut gaat Maud weer met plezier naar school
Hand-ergotherapie
> Hand-ergotherapie geeft Marijkes leven weer glans
> Maas verloor twee vingers, maar kan nu zijn hand weer gebruiken
Meer over Vallen
> Vallen bij ouderen: wat zijn de oorzaken?
Meer over Thuis wonen
> Thuis wonen met dementie: waar moet je aan denken?
Meer over Beroerte
> Herstel na beroerte: waar moet je aan denken?
Meer over Mobiliteit
> Mobiliteit verbeteren: welk hulpmiddel is veilig?
Meer over Vermoeidheid
> Oorzaken chronische vermoeidheid